W pozycjonowaniu stron najważniejszy jest proces. Tylko dokładne przygotowanie się do działań związanych z SEO przyniesie Ci efekty w długim okresie czasu. Od czego więc zacząć pozycjonowanie stron?

Audyt SEO

Na samym początku przeprowadź dokładny audyt SEO. Zrezygnuj przy tym z darmowych rozwiązań, które często nie dają Ci pełnego obrazu Twojej witryny. Audyt przeprowadzi za Ciebie profesjonalna agencja SEO, ale – jeśli masz odpowiednią wiedzę – możesz go wykonać samodzielnie.

W trakcie audytu zwróć szczególną uwagę na takie aspekty jak

  • responsywność strony;
  • szybkość jej ładowania;
  • czytelność tekstu;
  • słowa kluczowe, na które witryna wyświetla się w Google oraz ich pozycję;
  • opisy meta: title, description oraz alt obrazków;
  • nagłówki i ich odpowiednie rozmieszczenie;
  • duplikaty treści;
  • czytelne adresy url;
  • mapę witryny.

Dzięki temu już na samym początku będziesz wiedział, które obszary na Twojej stronie www wymagają poprawy. Pogrupuj je zaczynając od najważniejszych. I od tego zacznij swoją pracę.

Analiza słów kluczowych

To zdecydowanie najtrudniejszy etap. Wymaga dokładnego poznania rynku, w tym konkurencji oraz klientów. Źle wybrane słowa kluczowe nie przyniosą efektu. Mogą zwiększyć ruch na stronie, ale nie wpłyną bezpośrednio na sprzedaż. W jaki sposób te frazy dobrać?

Przede wszystkich liczy się mała konkurencyjność i spora popularność. Mówiąc spora popularność, mamy na myśli około 100 wyszukiwań miesięcznie. Zbyt popularne słowa cechują się konkurencyjnością wśród dużych firm i niemożliwe będzie się przebić w wyszukiwarce. Jednak to nie jedyne warunki.

Kluczowa jest intencja wyszukiwania. Inne frazy pasować będą do opisów kategorii, jeszcze inne do wpisów blogowych czy opisów produktów. Dobierając je do tekstu zawsze miej z tyłu głowy to, czego odbiorca oczekuje po wpisaniu słowa w wyszukiwarce. Bez tego tylko zirytujesz odbiorcę i sprawisz, że Twoja strona zacznie charakteryzować się wysokim współczynnikiem odrzuceń.

Przygotuj harmonogram działań

Przygotuj go w oparciu o wnioski z audytu SEO, a także o działania dotyczące pozycjonowania stron, czyli tworzenia treści SEO i pozyskiwania linków. Określ czas trwania każdego zadania, przypisz je do odpowiednich osób. Jednocześnie uwzględnij ograniczenia swoje i Google, np. dodawanie zbyt dużej ilości linków zewnętrznych może powodować, że strona utraci swoją pozycję – gdyż wyszukiwarka uzna te działania za praktyki Black Hat SEO.

Tutaj też zdecyduj, ile odnośników miesięcznie chcesz pozyskiwać oraz, ile artykułów blogowych chciałbyś tworzyć. Możesz także określić tematykę wpisów na bloga w oparciu o przeprowadzoną wcześniej analizę słów kluczowych.